Vier redenen waarom websites Google Rankings kunnen verliezen

Google Rankings

Vraag je je nooit af waarom jouw website zakt in Google? In deze blog lees je de vier redenen waarom websites Google Rankings kunnen verliezen. Deze blog biedt jou inzicht over waarom jouw website rankings heeft verloren en helpt je bij het opstellen van herstelplan.

Top rankings zijn maar tijdelijk

Veel organisaties hebben het idee dat als hun website eenmaal bovenaan staat in Google, deze daar ook zal blijven staan. Deze ranking is echter maar tijdelijk. Het betekent dus niet als een website al jaren goed in de zoekresultaten verschijnt dat deze ook in de toekomst goed zal scoren. Het internet blijft nou eenmaal een dynamische omgeving.

Het internet verandert continu

Het internet verandert voortdurend. Zo verdwijnen er websites, komen er nieuwe websites bij en verandert de inhoud van websites. Het zijn deze zaken die invloed hebben op de relevantie van websites.

Wijzigingen in het algoritme van Google

Dit is één van de redenen om drastische veranderingen in rankings te verklaren. Als er een wijziging plaatsvindt in het algoritme, kan het zijn dat de manier waarop websites geïnterpreteerd worden veranderd. Enkele jaren terug leken webpagina’s met top vijf lijsten de zoekresultaten te domineren. Het kan dus zo zijn dat Google deze webpagina’s makkelijker interpreteerde. Dit gebeurt echter niet meer, omdat de algoritmen zijn aangepast. Een veelgemaakte fout bij het updaten van een website, is om te kijken wat de website verkeerd doet. Veel mensen denken ook dat Google één type website target, terwijl dit niet het geval is. De meeste algoritmen gaan namelijk niet over het targetten van soorten websites of het zoeken naar websites die dingen verkeerd doen. De meeste algoritmen gaan namelijk over de tevredenheid van gebruikers, het begrijpen van gebruikers en het begrijpen van de webpagina’s.

Mensen veranderen

Deze vierde en laatste reden is misschien wel de belangrijkste reden. Hoe, waarom en wat mensen zoeken kan namelijk ook veranderen. Als één bepaald product bijvoorbeeld minder populair wordt, zal het verkeer naar websites over dat product ook afnemen. Het is daarom belangrijk om altijd op de hoogte te blijven van de laatste trends.

Blijf altijd updaten!

Het geheim van succesvolle websites is dat deze continu in beweging zijn. Technische verbeteringen, gebruikersonderzoek, verbetering van de gebruikerservaring en het opbouwen van een relatie met de bezoeker zorgen voor een dynamische website. Het is dus niet voldoende om alleen maar content te publiceren. Het is ontzettend belangrijk om ook de bezoekers en trends in de gaten te houden. Door hierop te focussen kunnen nieuwe kansen worden gecreëerd en kan je het langzame verloop van verkeer voorkomen.

Ook zo enthousiast over dit artikel?
Deel deze blogpost op social media!