Krijgt Apple zijn eigen zoekmachine?

Verschillende zaken wijzen erop dat Apple binnenkort een zoekmachine lanceert om te concurreren met Google. Het zijn de veranderingen in Spotlight Search, een belangrijke update van de Applebot-ondersteuningspagina en een toename van het crawlen van Applebot, die erop duiden dat Apple op korte termijn een zoekmachine lanceert.

Zoekmachine deal

In de afgelopen jaren betaalde Google miljarden dollars aan Apple om Google als de standaard zoekmachine te mogen leveren voor de Safari webbrowser van Apple. Deze deal zorgt ervoor dat iPhone-, iPad- en Mac-gebruikers met Google zoeken wanneer ze Safari gebruiken, tenzij de gebruiker handmatig de instellingen aanpast. Echter loopt deze zoekmachine deal binnenkort mogelijk ten einde. In juli 2020 meldde Reuters dat Britse toezichthouders de deal stop willen zetten. Door de zoekmachine deal zou de toetredingsdrempel voor andere organisaties in de zoekmachine markt te hoog zijn. Toezichthouders binnen de EU en in de US hebben hier soortgelijke opvattingen over.

Apple zoekt zoekmachine engineers

Apple investeert fors in het ontwikkelen van zoekmachine mogelijkheden. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de vacaturepagina van Apple die vol staat met vacatures voor zoekmachine engineers. Uit de vacatures blijkt dat ze bijvoorbeeld disciplines als Artificiële Intelligentie, Machine Learning en meer integreren in al hun services en apps.

Google wordt omzeild met Spotlight Search

Het lijkt erop dat Apple geen gebruik meer maakt van Google in de Spotlight Search functie. In voorgaande versies van de software kregen gebruikers nog Google zoekresultaten te zien in Spotlight Search. In de nieuwste versie zien gebruikers direct webpagina’s in Safari, zonder dat Google hier nog in voortkomt.

Update voor Applebot-ondersteuningspagina

In juli 2020 publiceerde Apple een belangrijke update van de Applebot-ondersteuningspagina. De nieuwe toegevoegde elementen lijken sterk op de details die Google verstrekt aan webmasters en SEO-specialisten. Op de Applebot-ondersteuningspagina kan je nu onder andere uitleg vinden over hoe Apple zoekresultaten rangschikt en kan je lezen welke robots.txt-regels worden gehanteerd.

Wat heeft Apple te winnen bij het lanceren van een zoekmachine?

De zoekmachine van Apple zal er waarschijnlijk anders uit gaan zien dan moderne zoekmachines. Dit komt omdat Apple van oudsher zaken graag anders aanpakt. De zoekmachine van Apple zal waarschijnlijk functioneren als een zeer gepersonaliseerde gegevenshub. Het zal vergelijkbaar zijn met Google Assistant op Android. De zoekmachine van Apple zal in tegenstelling tot de Google Assistant geen advertenties bevatten, daarnaast is de zoekmachine volledig privé en heeft de zoekmachine diepere integraties met het besturingssysteem. Met de komst van de zoekmachine van Apple verzwakt de monopolypositie van Google, wat zal zorgen voor een klap voor de advertentie-inkomsten en datamining. Apple kan daarnaast via deze zoekmachine zijn producten en diensten promoten. Ook worden gebruikers afhankelijk van gepersonaliseerde zoekresultaten die alleen mogelijk zijn via hun zoekmachine. Tot slot kunnen app ontwikkelaars hun apps promoten in de zoekresultaten van de nieuwe Apple zoekmachine.

Wat betekent dit voor SEO?

Als het Apple lukt om genoeg marktaandeel te winnen, zullen SEO-specialisten zich moeten aanpassen aan het algoritme van Apple. Het winnen van marktaandeel zal voor Apple niet moeilijk zijn wanneer deze nieuwe zoekmachine standaard op elke iPhone, iPad en Mac komt te staan. In sommige opzichten zullen de strategieën hetzelfde blijven. Maar SEO-specialisten kunnen ook verwachten dat Apple nieuwe kansen test en ontdekt die huidige zoekmachines niet kunnen realiseren. Er kan dus geconcludeerd worden dat dit een ontwikkeling is die serieus gevolgd moet worden.

Ook zo enthousiast over dit artikel?
Deel deze blogpost op social media!