SUCCESVERHALEN

tip

Beoordelingen

4.8

DUPLICATE CONTENT

Het komt vaak voor dat pagina’s op een website via meerder URL’s bereikt kunnen worden .Wanneer dit het geval is dan indexeert een zoekmachine de pagina meerdere keren en is de webpagina onder verschillende webadressen in de zoekmachine te vinden.

 

Voorbeeld:
Een webshop verkoopt dvd’s. Zo is er een productpagina voor een bepaalde dvd met het volgende webadres: www.domein.nl/dvd-naam . Als een bezoeker van de webshop op zoek is naar films in een bepaalde categorie dan kan hij de productpagina ook bereiken. In dit geval is de URL net iets anders: www.domein.nl/dvd-naam?categorie=thriller.  Nu heb je dus twee URL’s die dezelfde content bevatten. Een zoekmachine kan nu dus moeilijk bepalen welke URL nu geïndexeerd  dient te worden.  Hierdoor kan dezelfde content meerdere keren geïndexeerd worden. Dit wordt duplicate content genoemd. Duplicate content kan ontstaan bij printversies van een pagina, bij het gebruik van sessies en wanneer een pagina zowel met als zonder www te bereiken is.

De nadelen van duplicate content

Duplicate content is dus ongewenst omdat er onduidelijkheid bestaat over het officiële webadres van een pagina en omdat zoekmachines niet kunnen bepalen welke URL weergegeven moet worden in de resultaten voor een zoekterm. Een ander nadeel is dat webmasters per ongeluk naar de ongewenste URL gaan linken waardoor de pagina met het juiste adres minder goed scoort in de zoekmachines.

Om dit probleem aan te pakken hebben zoekmachines de canonical URL geïmplementeerd.

Certificeringen & Partners