Viral is een term die nauw verbonden is met social media. Wanneer bijvoorbeeld een filmpje viral gaat dan wordt het als een soort epidemie binnen korte tijd een groot aantal mensen bereikt. Het is een soort van mond-tot-mondreclame versterkt door social media. Door het inzetten van viral marketing wordt op een goedkope en snelle manier de bekendheid van een merk vergroot.
We spreken van viral marketing als een ontvanger van een uiting ‘besmet’ wordt door de uiting en deze vervolgens met meer dan één andere persoon deelt. Wanneer hier sprake van is, zal het aantal personen dat in aanraking komt met de uiting volgens een logische curve groeien. Door de komst van social media is het potentieel aantal personen dat in aanraking kan komen met de uiting ontzettend groot.
Daar is eigenlijk geen eenduidig antwoord op te geven. Wat in het verleden goed werkte, doet dat in het heden in veel gevallen niet meer. Vooralsnog lijkt timing en de keuze voor de 1e lichting ‘besmette’ mensen de grootste invloed te hebben op het succes van een viral.
Genoeg over ons, hoe helpen we jou?