SUCCESVERHALEN

tip

Beoordelingen

4.8

IPM

Op social media platformen zoals Facebook is bijna niets zo belangrijk als engagement (betrokkenheid). Maar hoe kunnen we betrokkenheid meten? En hoe vergelijken we een pagina met 500 fans met eentje die er 12,000 heeft? Hiervoor is IPM ontwikkeld. IPM staat voor “Interaction per thousand fans”. Deze  meet methode helpt de engagement van verschillende pagina’s met elkaar te vergelijken door middel van interacties van fans. De IPM van een pagina wordt in  periodes van 30 dagen berekend.

Onder interacties vallen:

  • Reacties
  • Likes
  • Posts

 

De IPM formule deelt alle interacties (reacties, likes en posts) door de hoeveelheid posts van een pagina, gedeeld door het x aantal duizend fans van de pagina.
De formule luidt: (Interacties : aantal posts) : (X aantal duizend fans) = IPM

IPM+

Het verschil tussen IPM en IPM+ zijn de meetfactoren. Bij IPM was het nog nietmogelijk om de shares (aantal gedeelde berichten) mee te nemen in het berekenen van de IPM. Bij IPM+ is dit wel mogelijk. Hierdoor wordt een nauwkeuriger cijfer gegeven voor de interactie tussen een pagina en fans. De formule blijft dus hetzelfde als bij IPM, behalve dat de shares aan de interacties zijn toegevoegd.

 

IPM is een nuttige tool voor het samenvatten van verschillende factoren tot een KPI.

Certificeringen & Partners