SUCCESVERHALEN

tip

Beoordelingen

4.8

A/B TEST

De A/B test is een onderzoeksmethode die gebruikt wordt om te onderzoeken wat de meest efficiënte van twee mogelijkheden is.  Tijdens de test worden er twee versies van bijvoorbeeld een website gelijkmatig weergegeven. Hierbij is versie B op bepaalde plekken anders dan versie A. Dit kan een andere inrichting zijn, maar ook ander kleurgebruik en andere buttons.  De A/B Test wordt gebruikt om de website te optimaliseren voor conversies.  Het conversiepercentage kan aanzienlijk wijzigen door een andere indeling of ander kleurgebruik.

Hoe zet ik in A/B Test het meest effectief in?

Om het beste resultaat uit een A/B Test te halen, is het aan te raden om gesegmenteerd te werk te gaan. Test dus telkens kleine aanpassingen en niet meteen twee compleet andere varianten van een pagina. Doe je dit wel, dan is het lastig aan te wijzen welke aspecten invloed hebben op het conversiepercentage.  Test bijvoorbeeld eerst eens de indeling van de pagina, vervolgens probeer je verschillende buttons en sluit je af met een kleurtest.

A/B Testen kunnen worden toegepast op:

  • Websites
  • Landingspagina’s
  • Banners
  • Nieuwsbrieven
  • Tekstadvertenties

Certificeringen & Partners