Google Mijn Bedrijf handige tips die je nog niet wist

Een must have voor elk bedrijf, als je gevonden wilt worden dan…. Ook als mijn bedrijf alleen offline zaken doet? Ja! Door een Google Mijn Bedrijf vermelding kan de (potentiële) klant jou makkelijker vinden en is de klant gelijk op de hoogte van de openingstijden.

Naast de locatie en openingstijden kan je ook producten, veelgestelde vragen, reviews, afbeeldingen en een uitleg over het bedrijf toevoegen. Met al deze mogelijkheden binnen Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om de klant te informeren en overtuigen over jouw bedrijf, de reviews spelen bijvoorbeeld mooi in op het principe sociale bewijskracht van Cialdini.

Nadat je geverifieerd hebt bij Google dat jij daadwerkelijk de bedrijfseigenaar bent of handelt vanuit het bedrijf kan je een Google Mijn Bedrijf aanmaken. Vanuit een online dashboard is vervolgens gemakkelijk de Google Mijn Bedrijf vermelding te beheren. De Google Mijn Bedrijf vermelding kan je zien als het visitekaartje van jouw bedrijf, het is vaak het eerste online contact dat je hebt met een gebruiker.

Online scoren met Google Mijn Bedrijf

Binnen Google Mijn Bedrijf liggen er veel mogelijkheden om de klant te verbinden met jouw bedrijf. Hieronder volgen een aantal mogelijkheden die je kan implementeren waar je misschien nog niet direct aan gedacht had:

  1. UTM-tags toevoegen
    UTM tagging is een vorm van URL-tagging die in Google Analytics gebruikt wordt. Het is standaard al mogelijk om te monitoren hoeveel er vanuit de bedrijfsvermelding jouw website is bezocht door gebruikers. Maar….. als online goeroe wil jij natuurlijk zoveel meten als mogelijk is. Door UTM-tags te gebruiken is het mogelijk om precies te zien welke gebruikers vanuit jouw bedrijfsvermelding op de website zijn gekomen.
  2. Speciale openingstijden toevoegen
    Het is mogelijk om speciale openingstijden toe te voegen voor jouw bedrijf. Ben je op bepaalde dagen of periodes niet open dan kan je dit in vermelden in de Google bedrijfsvermelding. Zo voorkom je dat klanten voor een dichte deur komen te staan.
  3. 360 graden foto’s
    Met Google 360 voor bedrijven is het mogelijk om jouw bezoekers een rondleiding door jouw bedrijf in een digitale omgeving te geven. Dit is perfect om een nauwkeurige sfeerimpressie van jouw bedrijf mee te geven aan de klant. Je kan hiervoor fotografen of bureaus inhuren die van Google een Trusted-badge hebben verdiend. Volgens Google hebben bedrijfsvermeldingen met foto’s en een virtuele rondleiding twee keer meer kans om interesse te weken.
  4. Chatten met klanten
    Via de berichten functie kunnen gebruikers op een laagdrempelige manier direct contact met je opnemen. Deze optie staat niet standaard aan maar is wel vrij gemakkelijk te activeren. In de Google Mijn Bedrijf-app ontvang je het bericht van de gebruiker en hier kan je ook direct reageren op het bericht. Het spreekt natuurlijk voor zich dat het bedrijf hier actief in moet zijn om frustraties bij gebruikers te voorkomen.

Ik zal vast iets belangrijks zijn vergeten…. Maar er valt altijd bij te leren! Heb jij nog aanvullingen op deze blog? Neem dan vooral contact met mij op!

Ook zo enthousiast over dit artikel?
Deel deze blogpost op social media!