Google Analytics bounce rate in een notendop

Wat is Google Analytics bounce rate?

Een bounce wordt geregistreerd door Google Analytics wanneer de gebruiker slechts één pagina van een website bezoekt en vervolgens zonder enige interactie de website verlaat. Dit wordt uitgedrukt in het Google Analytics bounce rate, het bounce rate van jouw website vind je in Google Analytics onder doelgroep overzicht.

Slecht of goed?

Slecht zou je misschien zeggen…. In veel gevallen is dit ook zo, maar er zijn uitzonderingen op de regel. In sommige gevallen kan een hoog Google Analytics bounce rate juist positief zijn. Wanneer de gebruiker op zoek is naar een specifiek onderwerp waar hij of zij een vraag over heeft kan een hoog bounce rate juist aangeven dat de vraag van de gebruiker beantwoord is.

Stel dat een gebruiker zoekt op “Inschrijven bij de KvK” en de gebruiker komt uit op de pagina https://www.ondernemeneninternet.nl/inschrijven-kvk/. Een hoog bounce rate hoeft hier niet negatief te zijn. Als de sessieduur op deze pagina ook nog eens hoog ligt dan ben je goed bezig!

Een hoog Google Analytics bounce rate op bijvoorbeeld een homepagina die doorlinkt naar de rest van de website is iets wat je absoluut niet wilt.

Waarom is mijn bounce rate hoog?

Ligt jouw Google Analytics bounce rate hoog en ben je benieuwd waardoor? Het is onmogelijk om exact te bepalen welke oorzaken bij jou zorgen voor een hoog bounce rate. Hiervoor is echt maatwerk nodig, echter zijn er wel een aantal veel voorkomende oorzaken te benoemen:

  1. Duurt lang! Mensen zijn ongeduldig, zo simpel is het, geloof je me niet? Maar liefst 53% van de mobiele website bezoekers verlaat een pagina wanneer het laden langer dan 3 seconden duurt, zorg er dus voor dat jouw website snel laadt op zowel desktop als mobiel.
  2. De gebruiker krijg te weinig interessante acties aangeboden. Door call-to-actions toe te voegen kan je de gebruiker verleiden om door te klikken en dus op de website te blijven. Er is dan geen sprake meer van een bounce.
  3. De gebruiker heeft een bepaald verwachtingspatroon wanneer hij of zij voor jouw website kiest en dit sluit niet aan bij jouw website. Zorg er dus voor dat je geen verdraaid beeld van jezelf creëert in de zoekresultaten. Gebruik een title tag en meta description die goed aansluit bij de pagina.
  4. De content is niet relevant, interessant en makkelijk te lezen. Zorg altijd voor relevante, interessante en makkelijk te lezen content op jouw website. Door relevante content te gebruiken is de kans groot dat de pagina aansluit op het verwachtingspatroon van de gebruiker. Door de content interessant te maken is de kans groot dat andere jouw content gaan delen en je dus meer backlinks verkrijgt, dit is natuurlijk goed voor de vindbaarheid van jouw website. Door makkelijk te lezen content te plaatsen is jouw pagina geschikt voor het scannen van de tekst.
Ook zo enthousiast over dit artikel?
Deel deze blogpost op social media!