5 tips om meer traffic te generen met content marketing

at content marketing een populaire trend is in marketingland hoef ik je vast niet te vertellen. Bij content marketing draait het om  groei.  Want als je content creëert, dan doe je dat om meer traffic naar je website te genereren.  Daarom vandaag op ons blog 5 tips om meer traffic te genereren met content marketing.

Zorg dat je OpenGraph tags in orde zijn

Zo’n beetje alle sociale netwerken gebruiken embedded OpenGraph HTML tags om link previews te genereren  zodat lezers de content van de pagina al kunnen zien voordat ze doorklikken om de hele pagina te zien.  Deze link previews worden gegenereerd door een kleine meta informatie code dat in de head van je HTML pagina opgenomen dient te worden. Dit stukje code verteld het sociale netwerk welke afbeelding, titel en omschrijving gebruikt dienen te worden wanneer de post geplaatst wordt.

Het configureren en testen van de tags kan veel tijd in beslag nemen, maar is zeker de moeite waard omdat het jeClick-Trough Rate een flinke boost kan geven.  Lees hier alles wat je moet weten over de OpenGraph tags voor Facebook en Twitter. Wil je testen hoe je links previews er op de verschillende social media uit zien? Gebruik dan onderstaande tools:

Facebook OpenGraph Debugger
Twitter Hovercard Validator
Google+ Structured Data Testing Tool
Pinterest Rich Pins Validator

Gebruik microdata en rich snippets

Je hebt ze vast wel eens gezien, de profielfoto’s die getoond worden naast de zoekresultaten. Deze functionaliteit wordt Google Authorship genoemd. Door hier gebruik van te maken zorg je dat je meer opvalt in de resultaten en verhoog je, je Click Trough Rate. Dit is slechts één voorbeeld, er zijn nog veel meer mogelijkheden met deze zogenoemde microdata / rich snippets.
Rich snippets zijn stukjes tekst die weergegeven worden onder ieder zoekresultaat. Google heeft deze in het leven geroepen om gebruikers een glimp te geven van wat er op een pagina te vinden is en waarom het relevant is voor de zoekopdracht. Rich snippets geven je dus nog wat extra ruimte om de aandacht te trekken in de zoekmachines.

Door je data gestructureerd aan te bieden aan Google worden de rich snippets weergegeven. Google heeft enkele handige tools om aan de slag te gaan met rich snippets.  Zo kun je, je huidige data testen met de tool voorgestructureerde gegevenstests. Vervolgens kun je deze tool gebruiken voor een gestructureerde gegevensopmaak.

Zorg ervoor dat je content snel laadt

Matt Cutts, de opperbaas van Google Search heeft al meerdere malen aangegeven dat de laadsnelheid van een pagina een factor is die door Google gebruikt wordt om zoekmachine rankings te bepalen.  Tel daarbij op dat de gemiddelde websitebezoeker je website verlaat als ze binnen 10-20 seconden niet in hun behoeften zijn voorzien.  Er kan de nodige tijd in gaan zitten om de laadtijd van je site te verbeteren, maar het betaald zich zeker uit. Online retailer Shopzilla bracht hun laadtijd terug van zeven seconden naar twee seconden en zag daarmee een stijging in het aantal pagina weergaves van 25% en een stijging van 7% – 12% in opbrengsten.  Een goede plek om te starten is Google’s web performance best practices guide, hier vindt je enkele dingen die je kunt doen om de laadtijd van je site te optimaliseren.

Promoot je content meerdere malen op social media

Vaak wordt content éénmalig op social media gepromoot bij het live gaan van het artikel en gebeurt er verder niets meer mee.  Veel mensen voelen er weinig voor om één artikel gecontinueerd te promoten op social media, maar toch is het zeker het overwegen waard om dit toch toe te passen.  Belangrijk hierin is wel dat je niet als een spammer overkomt. Het is natuurlijk niet slim om op Facebook  op één dag een artikel twee keer  te promoten, terwijl dit op Twitter juist wel weer zin heeft. Gebruik daarnaast ook nooit tweemaal hetzelfde bericht om iets aan te kondigen.  Breng al je social media kanalen in beeld en stel een tijdlijn op.

Zorg dat je mag gastbloggen

Gastbloggen is dood als het om linkbuilding gaat, maar kan nog steeds bijdragen aan betrouwbaarheid en zichtbaarheid van je merk. Als je het op de juiste manier aanpakt is gastbloggen een krachtige methode voor promotie en professioneel netwerken. Gebruik gastblogs niet voor SEO doeleinden maar juist om je kennis te delen om zo een autoriteit te worden op je vakgebied.

Ook zo enthousiast over dit artikel?
Deel deze blogpost op social media!