5 Eenvoudige manieren om je bouncepercentage te verlagen

Bouncepercentage, oftewel het aantal bezoekers dat weer op de terug knop klikt zodra ze op je website of webshop komen. Vaak wordt er met irritatie gekeken naar het cijfer maar wat kun je hier eigenlijk tegen doen?

Bijgaand vijf tips van de Conversie Marketeers hoe je het bouncepercentage van je website kunt verlagen.

1.      Check de browser compatibiliteit

Oftewel in normale mensentaal; bekijk je website niet alleen met de browser en monitor die je altijd gebruikt maar test je website in diverse browsers zoals Chrome, Firefox, Safari en Internet Explorer. Bekijk de website dan ook gelijk in diverse dimensies zodat mensen met een heel klein scherm of een juist heel groot scherm de website goed kunnen bekijken.

In veel gevallen hoeft het namelijk niet te liggen aan de kwaliteit van je content maar meer aan de zichtbaarheid. Zeg zelf, wat zou jij doen als je op een website komt waarbij alle pagina elementen door elkaar worden getoond? Juist, je klikt de terug button!

Een handige tip is om je website te testen met een browsertesttool zoals Browser Stack, deze tool geeft je de mogelijkheid om je website te bekijken in diverse browsers én in diverse dimensies.

2.      Presenteer je content overzichtelijk en duidelijk

Er is niets irritanter dan op zoek te zijn naar een bepaald onderwerp, door te klikken naar een website die het antwoord lijkt te hebben en dan vervolgens op een website met een design uit 1999  terecht te komen waarbij je gewoon niet kunt vinden wat je zoekt. En wat doe je dan? Juist, je klikt de terug knop!

Zorg er voor dat je meta data een reflectie is van de content die je op je website kunt vinden, presenteer je content overzichtelijk en zorg dat een bezoeker gelijk vindt waar hij/zij op gezocht heeft. Een slimme truc is om een samenvatting weer te geven met een duidelijke inleiding die toe werkt naar het antwoord maar vervolgens afkapt met enkele puntjes en een grote lees verder knop. Wat doe je hier dan? Juist, je klikt door omdat je het antwoord wilt weten!

Je kunt een service gebruiken zoals de 5 Second Test waarmee je een gebruikerstest kunt afnemen om te bekijken of je content overzichtelijk en duidelijk vindbaar is.

3.      Maak je bezoekers niet boos!

Niets irritanter dan op een website te komen waar de nieuwsbrief-inschrijf-pop-ups en advertentie banners je om de oren vliegen. Ik heb er geen problemen mee als je wat wilt verdienen met je website en content, maar zodra je dingen gaat opdringen ga ik nog maar één ding doen…. Juist, lang leve de terug knop!

Als je er voor kiest om  advertenties te tonen, zorg er dan voor dat dit duidelijk aansluit bij jouw website (ben je een reiswebsite, geef dan reisadvertenties weer en niet advertenties van een vage pokerwebsite omdat je hier iets meer mee kunt verdienen).

Zorg er ook voor dat de advertenties netjes zijn weggewerkt in je design zodat ze niet afleiden van de content ,of dat ze er dusdanig in verwerkt zijn dat ze een lezer niet storen. Uiteindelijk zullen je clicks naar affiliates en adverteerders ook stijgen zodra dit relevant is en onderdeel lijkt uit te maken van de hoofdwebsite.

4.      Versnel je website laadtijd

1, 2, 3 en 4 seconden. Oke ik klik terug, dit duurt me te lang. Herkenbaar toch? Wie wacht er anno 2014 nog langer dan vier seconden tot een website is geladen? Zorg dat je website snel genoeg laad en dat er een duidelijke balans ontstaat tussen visuele elementen en het verhaal wat je wilt vertellen.

Een tool die je kunt gebruiken is Page insights van Google. Deze tool geeft je duidelijk aan hoelang je website er over duurt voor deze is geladen en hangt hier zelfs een cijfer aan. Handig is dat deze tool ook inzichtelijk maakt wat je nog kunt verbeteren.

5.      Creër goede content

Je kunt een webdesigner inhuren voor de vormgeving en werken met de beste programmeur om te zorgen voor een top notch website maar content is en blijft de koning. Zorg er dus voor dat je content makkelijk weg leest en dat deze interessant genoeg is om te lezen en te delen.

Hieronder enkele vragen die je jezelf kunt stellen voor je een nieuw stuk content plaatst:

  • Is mijn content vrij van grammatica- en spelfouten?
  • Is de content die ik aanbied ook daadwerkelijk interessant voor mijn klanten of lezers?
  • Is de content die ik aanbied uniek, met andere woorden: ga niet een artikel klakkeloos overtypen die al op grote blogs wordt besproken.
  • Is mijn content aanstootgevend of beledigend? Het is goed om een standpunt te verdedigen maar je moet jezelf altijd de vraag stellen: in hoeverre help ik mijn klant of lezers op weg met deze content?
  • Is mijn content begrijpelijk geschreven en indien ik inhoudelijk dieper ergens op inga, heb ik dit dan ook duidelijk uitgelegd of een referentie gepost met aanvullende uitleg

Uiteraard zijn er nog legio aan mogelijkheden om het bouncepercentage van je website te verlagen maar dit leek ons een goed startpunt om je op weg te helpen. Je kunt je namelijk wel focussen op het verhogen van conversies, maar een belangrijke 1e stap is in onze ogen is het verlagen van het bouncepercentage.

Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van dit artikel schroom dan niet om die hieronder te stellen of om ons even een mailtje te sturen via contact.

Ook zo enthousiast over dit artikel?
Deel deze blogpost op social media!