Content is king: verbeter uw content marketing strategie

No Comments

Levert uw content marketing strategie gewenste resultaten op? Content marketing wordt steeds populairder onder marketeers. De media consumptie van consumenten is de afgelopen jaren sterk veranderd. Mensen klikken massaal reclames weg en zijn selectief in hetgeen waar zij hun aandacht aan geven. Hoe kan uw content marketing zich onderscheiden van de rest en hiermee de aandacht van uw doelgroep winnen?

 

Het gaat niet om het product

Het gaan om de consument. Veel bedrijven denken bij het creëren van een content marketing strategie eerst aan hoe zij er zelf van kunnen profiteren. Laten we dit even omdraaien. Het verzinnen van een boodschap moet altijd beginnen bij de behoeftes van de doelgroep. Wanneer deze in kaart zijn gebracht wordt er op basis van deze bevindingen een content marketing strategie bedacht die aansluit bij deze behoeftes. Het gaat hierbij niet om het product, maar om de gedachte die hier aan vast zit (en welke voordelen dit heeft voor de consument). Red Bull doet dit bijvoorbeeld door de focus te leggen op de energie en het gevoel dat iemand krijgt wanneer hij of zij het drankje drinkt.

 

Weet u niet zeker wat de behoeftes van uw lezer zijn? De volgende punten helpen u deze in kaart te brengen:

  • Stuur enquêtes naar uw (potentiële) klanten met een kleine beloning
  • Doorzoek LinkedIn groepen gerelateerd aan uw vakgebied en analyseer waar gebruikers over praten.
  • Hetzelfde geldt voor Twitter: zoek op #hashtags die van toepassing op uw vakgebied zijn. Noteer vervolgens welke onderwerpen en problemen er veel besproken worden.
  • Is uw bedrijf aanwezig op social media? U kunt vaak veel informatie uit reacties halen.

Identificeer de voordelen voor de lezer

Voordat het creëren van de content begint moeten de voordelen voor de lezer in kaart gebracht worden, die hij na het lezen overgehouden heeft. Deze voordelen moeten natuurlijk te maken hebben met de behoeftes en tekortkomingen van de lezer die eerder geanalyseerd zijn.

 

Er moet een duidelijk doel vasthangen aan de boodschap. De lezer moet aan het begin gemotiveerd worden om tot het einde door te lezen.  Wanneer het niet duidelijk is waar de boodschap naar zal leiden, is de kans groot dat de lezer vroegtijdig stopt met lezen.

 

Analyseer het online gedrag van de lezer

Dit is belangrijk voor de manier waarop de boodschap gepresenteerd wordt. Aan de hand van de intentie voor de zoekopdracht of de tijd die uw doelgroep heeft wordt de boodschap aangepast. Sommige lezers kunnen bijvoorbeeld veel foto’s en een uitgebreide uitleg waarderen, maar andere lezers met een andere intentie en minder tijd willen simpelweg snel hun antwoord vinden en hebben geen behoeftes aan onnodige toevoegingen.

 

Gepast gebruik van keywords

De belangrijkste keywords staan in de titel. Dit is namelijk de eerste plek waar zoekmachines kijken. Het is echter geen goed idee om het gebruik van keywords in de boodschap te overdrijven. Wanneer een tekst niet “natuurlijk” leest zullen lezers snel afhaken en geeft een hoge ranking in een zoekmachine alsnog niet de gewenste resultaten.

 

Content marketing bouwt relaties die gebaseerd zijn op vertrouwen. Vertrouwen genereert inkomsten.

Over ons

We zijn een online marketing bureau met een sterke focus op het verbeteren van online rendement!

Kennis & Inspiratie

Wij delen onze marketing kennis graag met de hele wereld. Daarom stellen we regelmatig whitepapers beschikbaar over uiteenlopende onderwerpen en geven we nuttige hands-on tips!

 

Dit vindt je misschien ook leuk

Bekijk alle blog artikelen